1.Kompenen Alam Sekitar Fizikal
a.Maksud sumber alam
b.Jenis-jenis sumber alam
(nyata)
c.Maksud sumber boleh
diperbaharui
d.Maksud dengan sumber tidak
boleh diperbaharui
e.Contoh-contoh sumber alam
yang boleh diperbaharui (nyata)
f.Contoh-contoh sumber alam
yang tidak boleh diperbaharui (nyata)
g.Empat jenis komponen alam
sekitar fizikal (nyata)
h.Huraian setiap jenis
komponen alam sekitar fizikal (Huraian)
2. Alam Sekitar Sebagai
Sumber Alam : Menyatakan kepentingan dan kegunaan sumber alam seperti:-
a. Sumber air permukaan
b. Sumber flora dan fauna
c. Sumber mineral
d. Sumber udara dan angin
e. Laut dan sumber marin
f. Tanah-tanih
3.Kesan penerokaan terhadap sumber alam sekitar fizikal
a.Menghuraikan kesan penerokaan sumber/ kegiatan ekonomi/kegiatan manusia
terhadap alam sekitar fizikal.
4. Daya Tampung Persekitaran Fizikal
a. Maksudkan daya tampung persekitaran fizikal
b. Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi daya tampung persekitaran fizikal
c. Maksud konsep keseimbangan daya tampung sumber alam dan langkah mengekalkannya.
d. Langkah-langkah perundangan dan bukan perundangan bagi
mengurangkan masalah lebihan dan kurangan penduduk serta kekurangan
bekalan sumber alam di sesebuah negara.
Rujukan
1. Chek Zainon Shafie et al. (2012). Teks STPM Geografi Sistem Modular Baharu
Penggal 1 Bangi Selangor, Pelangi Sdn Bhd.
--------------------------------Geografi Penggal 1: Penduduk dan Alam Sekitar---------------------
1.SUMBER ALAM KONSEP
a.Maksud sumber alam
Bermaksud, sesuatu benda yang
berada di alam semulajadi yang memberi manfaat kepada manusia.
b.Jenis-jenis sumber alam (nyata)
i)
Sumber
yang tidak boleh diperbaharui
ii)
Sumber yang boleh diperbaharui
c.Maksud sumber boleh diperbaharui
Sumber yang boleh diperbaharui
adalah terdiri daripada dua jenis, iaitu sumber
alam yang boleh digunakan secara berterusan dan tidak pupus.Kedua sumber
tersebut boleh diganti atau diwujudkan semula setelah digunakan oleh manusia.
Contoh sumber yang boleh diperbaharui ialah air, udara, ombak,hutan,tanah,sinaran
matahari,ombak, angin dan sebagainya.
d.Maksud dengan sumber tidak boleh diperbaharui
Sumber ini akan pupus apabila digunakan secara berterusan
dan tidak boleh diperbaharui,diwujudkan atau dicipta semula.Kejadian sumber ini
mengambil masa yang amat panjang dan mungkin berjuta-juta tahun.Sumber yang
tidak boleh diperbaharui ialah daripada bahan api fosil seperti arang
batu,petroleum, gas asli, bijih timah. Tembaga, emas dll
e.Contoh-contoh sumber alam yang boleh diperbaharui
(nyata)
air, udara, ombak,hutan,tanah,sinaran matahari, angin dan sebagainya.
f.Contoh-contoh sumber alam yang tidak boleh
diperbaharui (nyata)
arang batu,petroleum, gas asli, bijih timah. Tembaga,
emas dll
g.Empat jenis komponen alam sekitar fizikal (nyata)
i)
Biosfera
ii)
Litosfera
iii)
Hidrosfera
h.Huraian setiap jenis komponen
alam sekitar fizikal (Huraian)
Komponen Biosfera.Komponen
ini dihuni oleh hidupan termasuk tumbuh-tumbuhan,haiwan,dan manusia.Komponen
ini penting sebagai penyedia makanan dan habitat kepada seluruh kehidupan.
Komponen Ekologi terdiri daripada ekosistem
muara,ekosistem akuatik,ekosistem hutan, paya bakau dan sebagainya.
Komponen Litosfera.Komponen
ini merujuk kepada lapisan kerak bumi yang sebahagian besarnya terdiri daripada
batuan sama ada igneus,enapan,dan metamofosis dan mineral. Komponen ini mempunyai
pelbagai bentuk muka bumi seperti tanah tinggi,kepulauan,pinggir pantai dan
sebagainya. Litosfera menjadi tempat berlangsungnya proses geomorfologi seperti
luluhawa,hakisana,pemendapan dan gerakan jisim.
Komponen Hidrosfera.Meliputi
70% daripada keseluruhan muka bumi.Terdiri daripada sumber air seperti
tasik,sungai,laut,kolam,paya dan sebagainya.Komponen ini penting untuk
meneruskan kehidupan di muka bumi.
Komponen Atmosfera.Komponen
ini terletak di luar permukaan bumi dan menjadi tempat berlangsungnya pelbagai
fenomena iklim serta cuaca. Mempunyai
beberapa lapisan troposfera, stratosfera, mesosfera,termosfera,ionosfera dan
lain-lain
2. Alam Sekitar Sebagai Sumber Alam : Menyatakan kepentingan dan kegunaan sumber alam seperti:-
a. Sumber air
b. Sumber hutan
c. Sumber mineral (Bahan galian)
d. Sumber udara
e. Laut dan sumber marin
f. Tanah-tanih
2.1 Kepentingan sumber Alam kepada sosioekonomi manusia
1. Meningkatkan Pendapatan Negara;
-hasil eksport ke negara luar menyebabkan pengaliran masuk wang asing spt Dollar AS,
-Yen Jepun dan Euro Eropah ke dalam negara.
-eksport ke negara seperti Jepun, Korea Selatan, Eropah, Singapura dll.
cth, eksport petroleum Malaysia pada tahun 2000 berjumlah RM 14.2 billion.
cth, eksport kayu balak Malaysia 1990 berjumlah RM 7108 juta.
2. Membekalkan Bahan Mentah Kepada Sektor Perindustrian;
-sumber alam menjadi bahan mentah kepada industri pembuatan.
-menjadi pemankin pembangunan sektor industri dan ekonomi sesebuah negara.
-cth, getah merupakan bahan mentah utama dalam industri pembuatan tayar.
3. Menyediakan Peluang Pekerjaan;
-penerokaan sumber mewujudkan pelbagai pekerjaan seperti jurutera, juruteknik, ahli
-geologi, pengurus, buruh dll.
cth, penerokaan sumber petroleum mewujudkan peluang pekerjaan sebanyak 39 900 pada tahun 2000.
cth, sektor perhutanan mewujudkan 150 000 peluang pekerjaan.
4. Membangunkan Sistem Pengangkutan;
-sistem perhubungan digunakan untuk mengangkut sumber yang diterokai ke kilang² untuk diproses & juga untuk tujuan pengekspotan.
-cth, perlabuhan Kelang dimajukan (sistem kargo) bagi tujuan pengekspotan produk dari Malaysia seperti produk perkayuan ke Eropah.
5. Membangunkan Sesuatu Kawasan;
-penerokaan sumber mengakibatkan pembangunan sesuatu kawasan.
-kemudahan asas seperti infrastruktur dan prasarana dipertingkatkan di kawasan tersebut.
cth, penerokaan sumber bijih timah mewujudkan bandar² seperti KL, Ipoh, Taiping dll.cth, penerokaan sember petroleum mewujudkan bandar Kerteh, Miri, Lutong dll.
cth, penerokaan sumber balak mewujudkan bandar Bentong (Pahang).
6. Menggalakkan Perpindahan Teknologi & Kepakaran;
-penerokaan sumber mengakibatkan kemasukan teknologi baru dan tenaga pakar ke sesebuah negara.
-teknologi & pakar dari negara maju seperti Britain, AS, Jerman, Jepun, Korea Selatan dll.
-cth, penggunaan alat seismik & satelit dalam kerja² pencarigalian petroleum.
cth, kerjasama Petronas dengan syarikat luar seperti Shell, Esso, Mobil bagi mendapatkan tenaga pakar.
7. Mengalakkan Kemasukan Modal Asing (PTA);
-pemodal asing meningkatkan kemampuan negara meneroka sumber alam.
cth, syarikat seperti Shell, British Petroleum (BP), Exxon melabur dalam Petronas
2.2Kepentingan
Sumber Air Permukaan Yang Bersih Kepada Kehidupan Manusia
Memenuhi keperluan biologi manusia untuk menggelakkan
hidrasi serta menjaga
kesihatan serta
mengawal pelbagai penyakit yang berpunca dari kekurangan air.
Manusia perlu
minum sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari
Sumber air yang
bersih juga untuk kegunaan harian seperti mencuci pakaian, memasak serta mandi. Tanpa air permukaan yang bersih
aktiviti harian manusia akan terjejas.
Sumber air
permukaan yang bersih juga untuk menjana
hidroelektik. Kawasan empangan kuasa hidroelektrik perlukan bekalan air yang berterusan untuk menjana turbinnya.
Contohnya Empangan Pergau dan Empangan Kenyir.
Air juga amat
penting untuk menyejukkan jentera kilang industri dan kenderaan bermotor juga
menggunakan air untuk menyejukkan enjin.
Penternakkan
binatang juga memerlukan bekalan air yang bersih untuk digunakan sebagai air
minuman binatang seperti kambing, lembu , kerbau dan lain-lain. Aktiviti
akuakultur juga memerlukan bekalan air yang bersih.
Sumber air juga
menjadi input kepada industri minuman.
Syarikat- syarikat yang
mengeluarkan
minuman memerlukan air yang bersih untuk menjalankan aktiviti mereka.
Contohnya, pengeluar minuman Coca Cola , Pepsi dan sebagainya.
Air permukaan
yang bersih juga penting untuk aktiviti ecopelancongan. Kawasan pelancongan seperti taman tema memerlukan air
yang bersih untuk menarik pelancong.Contonya di kawasan Sunway Lagoon. Kawasan
perkelahan semulajadi juga memerlukan air yang bersih seperti di kawasan jeram dan air
terjun.Contoh, Air Terjun Sekayu, Terengganu.
3.Kesan penerokaan terhadap sumber alam sekitar fizikal
a.Menghuraikan kesan penerokaan sumber/ kegiatan ekonomi/kegiatan manusia terhadap alam sekitar fizikal.
Berlaku perubahan pandang darat dan penggondolan kawasan tanah tinggi. Di kawasan-kawasan bekas lombong terdapat lekukan-lekukan berair. Manakala dikawasan tanah tinggi berlaku penggondolan bukit.Tanah juga akan kehilangan kesuburan, kerana selepas atau semasa aktiviti penerokaan hutan.Misalnya akan berlaku hakisan lapisan permukaan tanih’ top soil’. Kehilangan ‘top soil’akan menyebabkan tanah menjadi kurang kesuburannya.
Akibat penerokaan hutan juga akan menyebabkan berlakunya hakisan tanah dan tanah runtuh.Apabila proses ini berlaku menyebabkan sungai menjadi cetek, keruh dan berlaku pemendapan yang mencetekkan dasar sungai dan seterusnya boleh menyebabkan banjir kilat.Contoh, di Kuala Lumpur.
Pencemaran air juga berlaku kesan daripada tumpahan minyak semasa proses mencari gali dan mengangkut minyak. Ini akan menjejaskan hidupan akuatik.
Pencemaran udara juga berlaku , habuk-habuk dan debu-debu banyak terdapat di kawasan pemecahan kuari.
Pemanasan setempat juga berlaku apabila penerokaan hutan giat dijalankan. Pemusnahan hutan juga akan menyebabkan berlakunnnya kemusnahan habitat flora dan fauna.
4. Daya Tampung Persekitaran Fizikal
a. Maksudkan daya tampung persekitaran fizikal
b. Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi daya tampung persekitaran fizikal
c. Maksud konsep keseimbangan daya tampung sumber alam dan langkah mengekalkannya.
d. Kesan yang dialami oleh penduduk sesebuah negara akibat kekurangan daya tampung sumber alam.
e. Langkah-langkah perundangan dan bukan perundangan bagi mengurangkan masalah lebihan dan kurangan penduduk serta kekurangan bekalan sumber alam di sesebuah negara.
a.Maksudkan Daya Tampung Persekitaran Fizikal
Maksudnya
keupayaan sesuatu sumber alam untuk menampung keperluan penduduk pada aras dan
tempoh tertentu. Ciri-cirinya, ialah daya tampung sumber alam amat bergantung
kepada kuatiti dan kualiti stok yang ada. Keupayaan teknologi untuk menjana dan
membangunkan sumber alam. Pengurusan
sumber yang cekap dan berterusan serta kawalan terhadap pertumbuhan penduduk.
Contohnya, daya tampung sumber petroleum
di Malaysia dijangka tamat pada tahun 2024.
Daya tampung sumber hutan di Malaysia tidak lagi berupaya memenuhi
permintaan sektor pembinaan,
b. Faktor-faktor yang mempengaruhi daya
tampung sumber alam sesebuah negara
i. Kuantiti
dan kualiti sumber alam
Kuantiti dan
kualiti sumber alam menjadi asas penting untuk menjamin daya tampung sumber
berterusan. Misalnya Malaysia mampu
menampung keperluan makanan penduduknya kerana adanya sumber tanah yang subur
untuk menjalankan kegiatan pertanian berbandingan dengan negara Somalia. Negara
Somalia mengalami krisis makanan kerana tidak mampu untuk mengusahakan
pertanian disebabkan tanahnya tidak subur.
ii. Tingkat teknologi untuk membangunkan sumber
Tingkat teknologi
penting untuk membolehkan daya tampung sumber alam dieksplotasi. Tahap
teknologi yang rendah dan kekurangan modal oleh negara Indonesia, telah
menyebabkan sumber hutan dan kawasan tanah di Kalimantan dan Sumatera tidak
mampu dibangunkan dengan cekap. Akibatnya sumber alam tersebut hanya tersimpan
sebagai stok sumber walaupun penduduk di negara tersebut memerlukan sumber
berkenaan lagi menampung kehidupan mereka.
iii.Pengurusan sumber cekap dan sistematik
Pengurusan sumber
yang cekap dan sistematik juga diperlukan untuk membolehkan daya tampung sumber alam sentiasa berterusan . Malaysia
misalnya menguruskan hutan secara lestari melalui projek perladangan
hutan kompenstori dan rawatan silvilkultur.
Pelaksaanaan ini menjamin keberterusan bekalan kayu untuk generasi masa
hadapan, mengekalkan fauna dan flora sebagai sumber warisan dan mengekalkan
kawasan tadahan untuk bekalan sumber air bersih.
iv.Mengawal
pertumbuhan penduduk
Keupayaan daya
tampung sumber alam pada tempoh tertentu bergantung kepada jumlah penduduk di
sesebuah kawasan atau negara. Konsep penduduk optimum (iaitu satu keadaan
seimbang antara jumlah penduduk dan sumber)
perlu dilaksanakan oleh sesebuah negara khususnya bagi negara yang
mengalami masalah lebihan penduduk(penduduk > sumber)contoh bangladesh. Kurang
penduduk (sumber > penduduk) Kadar kelahiran penduduk perlu dikawal agar
sepadan dengan keupayaan sumber alam untuk menampung dan memenuhi keperluan
penduduk.
c. Maksud konsep keseimbangan daya sumber alam dan langkah mengekalkannya.
Keseimbangan daya tampung sumber alam merujuk kepada kelangsungan sumber alam fizikal (kelestarian sumber) menampung keperluan penduduk sesebuah negara pada sesuatu masa. Keseimbangan ini dapat dicapai melalui usaha:-
i. pembangunan berterusan. Pembangunan dijalankan tidak memusnahkan alam sekitar
ii. Menguatkuasakan langkah perundangan- akta kualiti alam sekitar 1974, denda dan hukuman
iii. penerokaan dan penggunaan sumber alam yang berhemah,
iv. pengurusan sumber yang berkesan.
v. Mengadakan kempen dan pendidikan alam sekitar
vi Kawalan terhadap
pertumbuhan penduduk - perancangan keluarga, kerjaya dan pendidikan wanita ditingkatkan
vii. Tingkatkan teknologi dan R&D; hibrid, tenaga alternatif; solar dan lain-lain
Contoh proses kemusnahan hutan dapat mencapai keseimbangan apabila aktiviti penanaman semula hutan.
d. Kesan yang dialami oleh penduduk sesebuah
negara akibat kekurangan daya tampung
sumber alam. (tajuk tambahan)
i.Kekurangan makanan
Masalah
kekurangan makanan akan berlaku apabila sumber tanah, sumber air dan sumber
hutan tidak boleh diterokai lagi. Ini
disebabkan sumber tanah mengalami persaingan dengan guna tanah dengan
penempatan, pembandaran, perhubungan dan pengangkutan. Kesannya, tanah yang boleh diusahakan dengan pelbagai
jenis tanaman berkurangan. Misalnya Laporan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
(PBB) mendedahkan hasil ternakan, pertanian mengalami kesusutan berbanding
dengan kepesatan kependudukan.
ii.Wabak penyakit
Wabak penyakit
juga mudah merebak di kalangan negara yang kekurangan daya tampung sumber alam.
Ini disebabkan penduduk tidak dapat memakan makanan seimbang dan berzat seperti
daging lembu, ayam, buah-buahan dan sebagainya. Negara tersebut seperti
Ethiopia , Congo, dan Somalia. Penyakit yang berkaitan kekurangan makanan seperti
letih lesu, rencatan pertumbuhan badan, anemia dan lain-lain lagi.
iii. Krisis tenaga
Kekurangan daya
tampung sumber alam boleh menimbulkan
krisis tenaga. Hal ini diburukkan lagi
apabila sesebuah negara tidak mempunyai
sumber tenaga fosil sendiri dan bergantung kepada pengimportan petroleum dari
luar negara. Akhirnya menyebabkan harga
petroleum melambung tinggi dan menimbulkan
masalah inflasi barangan dan perkhidmatan di sesebuah negara. Contohnya, negara Bangladesh yang mempunyai penduduk 147 juta orang sedang
dilanda krisis tenaga.
iiii. Krisis bekalan air bersih
Daya tampung
sumber alam juga berkaitan dengan penduduk.
Semakin ramai penduduk sesebuah
negara masalah bekalan air bersih
pasti akan berlaku. Permintaaan terhadap bekalan air bersih akan
bertanbah selaras dengan pertambahan penduduk.
Di samping itu, Penerokaan sumber
hutan, sumber tanah dan mineral dilakukan secara berleluasa untuk memenuhi
tuntutan penduduk yang semakin bertambah.
Kesan penerokaan hutan
boleh menyebabkan berlakunya kemusnahan
kawasan tadahan air. Contohnya krisis yang berlaku di lembah Klang pada tahun
1998 berpunca penerokan hutan di kawasan tersebut.
iv.
Kehilangan sumber warisan
Ketidakmampuan daya tampung sumber
alam boleh menjejaskan sumber warisan negara.
Sumber warisan dilihat dari sudut khazanah alam semula jadi yang
berharga seperti warisan hutan. Hutan
ditebang untuk menampung keperluan penduduk bagi meneroka bidang pertanian,
pembinaan bandar, lebuh raya dan sebagainya.
Contohnya pembinaan lebuhraya Kuala Lumpur-Karak menyebabkan berlakunya kehilangan hidupan
liar terancam seperti tapir dan gajah.
e.i. Langkah-langkah perundangan dan bukan perundangan bagi mengurangkan masalah lebihan penduduk di sesebuah negara.
e.ii.Langkah-langkah perundangan dan bukan perundangan bagi mengurangkan masalah kurangan penduduk di sesebuah negara.
e.iii.Langkah-langkah perundangan dan bukan perundangan bagi mengurangkan kekurangan bekalan sumber alam di sesebuah negara.
A)
Langkah
Perundangan;
i.Menguatkuasan Akta Kualiti Alam
Sekeliling 1974
Akta ini menjadi
asas undang-undang bagi koordinasi semua aktiviti berkaitan alam sekitar. Akta
ini juga bertujuan untuk pemeliharaan dan
pemuliharaan serta menjamin keberterusan daya tampung sumber alam di
Malaysia. Akta Kualitu Alam sekililing 1974 mempunyai peruntukan yang jelas
tentang masalah pencemaran alam sekitar.
Peruntukan tersebut
seperti pencemaran tanah, (seksyen 24), pencemaran perairan daratan (seksyen
25), pencemaran minyak seksyen 29) dan lain-lain lagi. Melalui akta ini pesalah boleh dikenakan pelbagai bentuk hukuman seperti amaran,
denda, dan penjara.
ii. Mewujudkan Akta / Ordinan / Peraturan /
Enakmen Lain
Undang-undang kecil digubal bagi melengkapkan Akta
Kualiti Alam Sekitar 1974. Contohnya
Akta Pemuliharaan Tanah, Dasar Perhutanan Negara1984, Ordinan Lalu lintas Jalan Raya 1958,
Akta taman negara dan akta perikanan.
Semuanya bertujuan untuk menjamin bekalan sumber berterusan untuk generasi akan
datang.
iii. Penubuhan Agensi Pelaksana
Agensi-agensi
kerajaan ditubuhkan bagi memantau, melaksana dan menguatkuasa akta dan
undang-undang yang diwujudkan. Jabatan Alam Sekitar (JAS) berkuasa sepenuhnya
melaksana Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 (pindaan 1985) untuk memantau,
menyaman, mendenda / kompaun & mengheret individu @ syarikat ke mahkamah. Agensi lain seperti . Pihak Berkuasa
Tempatan (PBT) Jabatan Pengangkutan
Jalan, Jabatan Perhutanan, dan lain-lain.
iv.Penguatkuasaan Undang-undang
Tindakan tegas.perlu dilaksanakan oleh Agensi penguatkuasaan seperti Jabatan Alam Sekitar (JAS), Pihak Berkuasa
Tempatan dan lain-lain. Agensi-agensi ini
perlu membuat pemantauan, menangkap serta mendenda pesalah. Hukuman
denda , kompaun, mengantung lesen serta penjara perlu dikena kepada
pesalah-pesalah. Contohnya. denda
sebanyak RM 5,000 – RM 50,000 atau 3 bulan – 2 tahun penjara bagi
kesalahan merosakkan alam sekitar.
v. Perlaksanaan Prosedur EIA (Penilaian Impak Alam Sekitar)
EIA satu laporan berkaitan jangkaan kesan terhadap alam sekitar serta
langkah mengatasinya yang perlu disediakan oleh pemaju sebelum projek tersebut
diluluskan oleh pihak berkuasa.Pihak berkuasa boleh menangguh atau membatal
projek tersebut jika tidak menepati piawaian EIA.
B) Langkah Bukan Perundangan;
i. Membina benteng konkrit, membina sangkar dawai
(Groin dan Gabion), menanam tumbuhan penutup bumi, membina alur-alur kecil,
menghadkan pemotongan cerun kurang dari 45 0 bagi kerja pemotongan,
perataan dan peneresan bukit untuk pelbagai tapak bina.
ii. Melaksanakan pertanian berkontur, membina
teres, membina benteng dan perangkap lumpur
bagi aktiviti pertanian di cerun-cerun bukit.
2. Langkah-langkah bagi
menjamin keberterusan sumber air
i.Menjalankan usaha merawat senula air yang
tercemar, menyediakan sistem perangkap sampah di sungai, merawat sisa-sisa
kumbuhan dan sisa industri sebelum dialirkan ke sungai dan menyediakan kolam
takungan sementara.
ii Mengawal aktiviti pembalakan di kawasan tadahan
air dan mewujudkan kawasan rezab tadahan air
yang boleh mencemarkan bekalan air kepada penduduk.
3. Langkah-langkah bagi
menjamin keberterusan sumber biologi
i. Menjalankan
program penghutanan semula atau mengadakan projek perladangan hutan
iaitu dengan menanam semula pokok-pokok balak yang ditebang, melaksanakan
rawatan sivilkultur, melaksanakan kaedah tebangan terpilih, mengharamkan
penebangan pokok-pokok balak yang dikenalpasti hampir pupus.
ii. Meningkatkan usaha penyelidikan dan
pembangunan (R&D) terhadap terhadap usaha hasilan hutan dan merubah R & D untuk mencari sumber-sumber
pengganti.
4. Langkah-langkah bagi
menjamin keberterusan sumber mineral
i. Mencari gali kawasan sumber mineral yang baru
sama ada dalam negara atau luar negara.
ii. Mengurangkan kebergantungan kepada petroleum
dan gas asli sebagai sumber tenaga utama dengan cara beralih kepada sumber
tenaga gantian yang lebih murah, berterusan dan bersih seperti tenaga
hidroelektrik, tenaga solar, tenaga biomas, tenaga ombak dan sebagainya.
C. Pendidikan alam
sekitar dan Kempen
Pendidikan alam sekitar perlu diberi penekanan
dalam semua aspek. Hal ini dapat memberi kesedaran kepada penduduk tentang
pentingnya menjaga alam sekitar sepanjang hayat sama ada secara formal dan
bukan formal.
i. Pendidikan Tahap rendah
Pada peringkat ini Kurikulum Baru Sekolah Rendah
(KSSR) telah memperkenalkan mata pelajaran Alam Sekitar yang diajar kepada
murid-murid tahun 4 – 6. Terdapat beberapa bahagian ditumpukan khusus
kepada alam sekitar seperti kebersihan alam sekitar, kepentingan dan
tangjunggjawab menjaga alam sekitar.
ii. Pendidikan Tahap Menengah
Pada peringkat ini unsur alam sekitar diserapkan
secara khusus dalam mata pelajaran Geografi bermula dari tingkatan satu –
tingkatan enam. Terdapat juga
mata pelajaran lain yang memberi perhatian terhadap alam sekitar iaitu mata
pelajaran sains teras, biologi. Tujuannya untuk
pendedahan kepada pelajar kepentingan menjaga alam sekitar supaya dapat
dinikmati oleh generasi akan datang.
iii. Pendidikan Tahap
Tinggi.
Pada peringkat ini, universiti tempatan atau luar
negara menawarkan kursus berkaitan
dengan alam sekitar. Contohnya
Univerisiti Putra malaysia, Universiti
Kebangsaan Malaysia, Universiti Malaya. Tujuannya
melahirkan tenaga kerja mahir dalam bidang pengurusan alam sekitar bagi menjamin pengurusan yang lebih bermutu.
iv. Pendidikan tidak formal
Disamping itu, pendidikan tidak formal juga
dititikberatkan oleh agensi dan pertubuhan seperti Jabatan Alam Sekitar yang
bekerjasama dengan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) seperti Sahabat Alam Malaysia. Jabatan Alam Sekitar
juga telah memainkan peranan dengan melalui media massa, seminar, forum,
risalah dan penerbitan. Sebagai contohnya majalah Era Hijau telah diedar secara
percuma kepada sekolah yang membuat pernohonan bagi mendapat naskhah tersebut.
v. Kempen-kempen kesedaran
Kempen
perlu dilakukan bagi memberi kesedaran dan menjamin keberterusan sumber alam. Pihak Berkuasa Tempatan dan NGO boleh menganjurkan kempen-kempen yang berkaitan. Seperti “Cintailah Bumi
Kita”, kempen penghijauan bumi, cintailah sungai kita dan sebagainya. Di samping itu, aktiviti gotong-royong boleh
dijalankan di peringkat kampung, daerah, negeri dan negara.
Soalan latihan
Rujuk soalan STPM P1 GEOGRAFI 2015 NO.5 a dan 5 b.
No comments:
Post a Comment